Heymat-dørmatter-Dis-01-d.jpg

Hvorfor vi velger norsk design: Sonja Djønne

Velger du oftere norsk design enn før? Da er du ikke alene! Interessen for norsk design er stor om dagen, og vi har spurt representanter fra tre av våre mest populære norske merkevarer hvorfor kundene velger norsk og hvordan man lykkes med å eksportere norsk design over grensene. Først ut er Sonja Djønne, som sammen med sin mann Thoralf Lian etablerte selskapet Heymat i 2016. Heymat designer og utvikler dørmatter i samarbeid med noen av Norges fremste formgivere, og på rekordtid har merkevaren fått fotfeste ikke bare i Norge, men i Europa, USA og Asia. 

Heymat-Sonja-Djønne.jpg
Heymat-Sonja-Djønne-Toralf-Lian.jpg

- Jeg tror det er flere grunner til den økte interessen for norsk design. Internasjonalt ser vi en stor interesse for skandinavisk design, og dette nyter også norsk design godt av, forklarer Djønne. - I dag ser vi også svært mange dyktige norske designere som både norske og utenlandske kunder får øynene opp for. Sist, men ikke minst, er nok det økte miljøfokuset som gjør at folk ønsker å kjøpe varige ting, både i forhold til kvalitet og design, i stedet for bruk- og kast mentaliteten som har preget mye av forbruksmønsteret de seneste årene.

Heymat+-stein.jpg
Heymat+-sjø.jpg
Heymat+-strå.jpg

Et godt eksempel på kundens økte miljøfokus, er den varme velkomsten kolleksjonen Heymat+ har fått i inn- og utland. Hver kvadratmeter matte er laget av 66 resirkulerte plastflasker, er svært slitesterk og kan brukes ute og inne. I tillegg til god presseomtale verden rundt, fikk kolleksjonen nylig DOGA-merket for design og arkitektur - en flott anerkjennelse av samarbeidet mellom Heymat og designer Kristine Five Melvær.

Heymat+-sand-kirsten-vistdal-ragnaromarson.jpg

- I Heymat elsker vi å jobbe med dyktige folk og søker alltid å finne den beste designeren for vårt neste prosjekt. Ofte inviterer vi flere med i en startfase for så å lande på den eller de vi tror kan gjenskape den følelsen vi ønsker for kolleksjonen. Vi liker også å jobbe med designere over tid. Da utvikles tilliten og man tør å utfordre hverandre, noe som ofte gir spennende resultat. Vi tror på et tett samarbeid mellom designer og produsent, preget av respekt og gjensidig tillit, svarer Djønne på spørsmål om hvordan de velger designere til sine suksessprosjekter. Foruten Kristine Five Melvær, har Heymat kolleksjoner designet av kjente navn som Vera & Kyte, Magnus Voll Mathiassen og Caroline Olsson. 

Heymat-Mix-dørmatter-Kristine-Five-Melvær-01.jpg
Heymat-dørmatter-02.jpg
Heymat-dørmatter-01.jpg

Mange norske aktører har slitt med å knekke koden for å lykkes utover det norske markedet. Men den stilrene, enkle skandinaviske stilen er mer populær enn noen gang, som gir økte muligheter for norske interiørmerkevarer til å etablere seg i utlandet. Men det krever stor innsats påpeker Djønne: 

- Dersom norsk design skal lykkes i utlandet trenger vi produsenter som tør å satse. Design er en viktig del av et produkt, men det er svært mange andre faktorer som også må på plass om man skal lykkes utenlands. Vi må heie på de som tør og de som lykkes, og forsøke å løfte i flokk ved å videreutvikle suksessfaktorene sammen. Det trengs både virkemidler og en spisset satsing på norsk design og designindustri om dette skal la seg gjøre.

Vi i Designforevig heier på våre norske merkevarer, og synes det er ekstra spennende når de satser utenfor hjemmemarkedet med alle de utfordringer og innsats det medfører. Vårt bidrag blir å gjøre våre butikker til en arena som fremmer norsk design, og våre dyktige medarbeidere til en heiagjeng!

Neste uke ser vi nærmere på et norsk designmerke som til og med produserer i Norge med norske råvarer - dersom du vil ha en påminnelse kan du selvsagt abonnere på vårt nyhetsbrev nederst på siden.

Av: Gunhild Oterhals 8. mar 2020

Norsk design fra Heymat

  • -

    Tilbudspris:
    Ordinær pris:
    Ordinær pris:
    Ikke medlem